СЪБИТИЯ

“Хемус” цяла след 7 години! (Видео)

“Хемус” цяла след 7 години! (Видео)

l Над 350 депутати, кметове, бизнесмени от 11 области в държавата се
обединиха в Търново около каузата да има магистрала от София до Варна

l Всички партии обещават подкрепа за съживяването на Българския север

Българският север ще достигне икономическата мощ на Юга най-вече с построяването на магистрала “Хемус”. 

Около тази кратка и ясна програма се обединиха над 350 депутати, кметове, бизнесмени от 11 области на държавата. Велико Търново стана център на първата дискусия за възраждане на Българския север, организирана от “24 часа”, Министерството на регионалното развитие в партньорство с “Лукойл България”, “Трейс груп холд” и “Хидрострой”.

Каузата “Магистрала “Хемус” се оказа обединяваща за депутати от всички цветове - ГЕРБ, БСП, ДПС и патриоти. Без проблем Цветан Цветанов и Весела Лечева говориха на един тон за необходимостта от възраждането на Севера.

Както се шегуваха в залата след скандала в Свищов - на дискусията дойдоха дори и непоканените.

Старата столица пък има всички шансове да достигне икономическата мощ на Пловдив, където двете магистрали - “Тракия” и “Марица”, дадоха възможност за нови инвестиционни проекти. Откакто магистралата от София за Варна се превърна в приоритет, имаме нови 150 милиона евро инвестиции, обяви домакинът Даниел Панов, който е кмет на Велико Търново и председател на Сдружението на общините.

Повече от 2 часа оживен дебат имаше между министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков и хората от препълнената зала, дошли от Варна, Ловеч, Силистра, Търговище, Плевен, Габрово, Велико Търново, Разград, Монтана, Русе и Шумен.

Минимум 75 километра от “Хемус” ще бъдат завършени до края на мандата на настоящото правителство. В тези 4 години ще стартират поне още 30 км, а цялата магистрала ще бъде завършена до 7 г., увери министър Нанков.

В Северна България не само магистралите, но и

пътното

строителство

като цяло ще е

основна цел

Водеща ще е рехабилитацията на пътища втори-трети клас.

“Крайно време е България да започне да се възползва от своето геополитическо географско положение”, каза Нанков и добави, че безопасността и ефективността на инфраструктурата ще са на първо място.

Имаме един основен ресурс, от който, за съжаление, по никакъв начин не сме се възползвали финансово, коментира министърът и обясни детайлно какво се случва в момента с отделните участъци.

Първата част от “Хемус” от Ябланица до Боаза е с обща дължина 9,3 км. За него предстои сключването на договор, тъй като има избран изпълнител - “ХВП Ябланица” ДЗЗД, предложил цена от 55 млн. лв. Финансирането е осигурено, каза министърът.

Жалбите срещу поръчката са отхвърлени и през следващата седмица предстои процедура за избор на изпълнител. Строителството ще започне в края на 2017-а или началото на 2018 г.

Проектирането, което тече в момента, на участъка от 50 км от Боаза до пресичането с пътя Плевен – Ловеч е с индикативна стойност на строителството при осигурено финансиране 500 млн. лв. Той е разделен на 3 подучастъка.

С изостанала проектна готовност са участъкът от пресичането с път II-35 Плевен – Ловеч до възел “Буховци”.

Това дали ще мине по-далече, или по-близо от Велико Търново, зависи от икономическата и екологичната обосновка, обясни Нанков.

Участъкът е с индикативна стойност 1,4 млрд. лв. Очаква се в следващите 4 г. да се строи поетапно, а цялата АМ “Хемус” да бъде завършена в рамките на 7 г.

Министърът даде примери защо е нужна северната магистрала за развитието на тази половина от страната. В Южна България има магистрала “Тракия” и 76% от БВП се дават от Южна България, 24% са от Северна. От 23 млрд. долара износ 20 млрд. са в Южна България.

10% е

безработицата в

Северна

България спрямо

6,4 в Южна”,

описа Нанков ефекта от построяването на цяла магистрала.

По Оперативна програма “Регионално развитие 2007-2013” са изпълнени 449 проекта за 1,4 млрд. лв., а общините, договорили най-много средства на един жител, са Добрич, Бяла, Попово.

Програмата запазва своята функция за правене на регионална политика и в момента, обясни Нанков. Той повдигна въпроса за толсистемата, като подчерта, че моделът е по-справедлив от сегашния.

“Ще бъдем една от страните с устойчив, самоиздържащ се модел. Тогава и АМ “Хемус”, и АМ “Русе - Велико Търново” няма да са просто мираж, а ще станат реалност”, каза той.

Според министъра моделът в момента е обърнат, а логиката за финансирането на пътния сектор - объркана. Не е редно леките коли да заплащат повече и да понасят основната финансова тежест, а не камионите, които най-много рушат.

В момента винетките носят малко над 320 млн. лв. От тях 200 млн. лв. се заплащат от собствениците на леки автомобили, а тираджиите плащат 120 млн. лв.

Нанков съобщи, че на дискусията в Брюксел, в която той участва през миналата седмица, е обсъждана оценката за въздействие на “Струма”.

“Имаше въпрос дали сме оценили всички варианти за трасе и дали сме взели под внимание живота и здравето на всички биологични видове”, каза той.

Нанков потвърди, че са разгледани всички варианти.

Той подчерта, че животът на бозайниците, птиците и насекомите е важен, но под сериозен риск е поставен този на пътуващите през Кресненското дефиле.