15 български компании са първите носители на статуетката “Бизнес хонорис кауза”

Първа церемония на проекта “Бизнес хонорис кауза” с истории на компании, които подкрепят образование, култура, местни общности

Символът на съзидателната сила и мира - жезълът кадуцей, е в ръцете на 15 български компании. Те са първите носители на статуетката “Бизнес хонорис кауза” - проект на “24 часа”, представящ фирми, които инвестират в образование, здраве, местни общности, благотворителност, култура...

Церемонията бе на 17 март в Балната зала на хотел “Интерконтинентал” в София. “24 часа” стартира националната кампания през март 2021 г. в разгара на пандемията. С проекти за социална отговорност можеше да кандидатства всяка българска фирма.

Важно беше не само да разкажем за вас, а да насърчим други компании да го правят. Не сме предполагали, че след непознатото предизвикателство COVID идва страшното предизвикателство “война”. И трябва вече да гледаме след него, защото България и светът ще имат нужда от рестарт. Разчитаме на отговорния бизнес, защото животът ни има нужда от консенсус - в икономиката, в образованието, във финансите, обяви новия национален проект “Рестарт България” издателят на “24 часа” Венелина Гочева.

В първото издание на “Бизнес хонорис кауза” партньор на “24 часа” бе “Кауфланд България”.

Какво е отговорна компания? Това са фирми, които насочват вниманието си не само към икономическата добавена стойност, но и обръщат внимание върху въздействието си върху околната и социалната среда, обясни мотивите на проекта Гергана Димитрова, мениджър “Корпоративни комуникации и корпоративна социална отговорност” на “Кауфланд България”.

Групата “Геотехмин” получи специалната награда за инвестиции в качеството на живот.

Четирите дружества от индустриалната група инвестират значителни средства в ремонт на храмове, училища, детски градини, здравеопазване, пътна инфраструктура и т.н.

Следвайте българските добродетели и това, което правите, обърна се издателят на “24 часа” Венелина Гочева към изпълнителния директор на “Геотехмин” Доминик Хамерс. В пандемията групата дори е увеличила мащаба на програмата си за петте общини в региона, в който работи, обясни Хамерс.

Трябва да действаме, обобщи нагласите на бизнеса изпълнителният директор на “Кауфланд България” Валтер Волф.

Благодаря от цялото си сърце, че стимулирате бизнеса да дава на обществото това, от което има толкова голяма нужда - да се почувстваме отново една общност. Това подчерта министърът на иновациите Даниел Лорер, който връчи “Бизнес хонорис кауза” на изпълнителния директор на “Аурубис България” АД Тим Курт. Компания, която в последната година е вложила над 1,1 млн. лв. за образование, култура и хора в неравностойно положение в Златица, Пирдоп и Антон. Нищо нямаше да е възможно без общините, а ние се радваме, че сме техен активен партньор, благодари Тим Курт.

3,8 млн. лв. за SOS детски селища е насочила Банка ДСК. Искам да ви предизвикам, защото концепцията за социална отговорност е принципно неясна. Да даваш е доста мързелива форма, но ако бизнесът е готов да действа или да се адаптира, ползата е много по-голяма. Ситуацията в Украйна показва, че хората са готови да действат и да променят живота си, за да помогнат, но бизнесите са доста тромави. Внуците ни ще ни питат какво направихте вие и ми се иска да мога да кажа, че сме помогнали, провокира присъстващите Хак-Ковач, главен изпълнителен директор и председател на УС на Банка ДСК.

Вицепремиерът и министър на икономиката Корнелия Нинова поздрави бизнеса, че показва различен поглед към предприемачеството. Тя връчи “Бизнес хонорис кауза” на Българската банка за развитие за помощта при пандемията.

ББР е единствената насърчителна банка и имаме важна роля да изпълняваме антикризисни мерки. Това е част от нашата мисия, обясни София Касидова, директор “Стратегическо развитие и планиране” на ББР.

Наградата за подпомагане на образованието заслужи “Виваком”. Телекомуникационната компания подкрепя дигиталната трансформация през кампанията “Образование 4.0” в партньорство с “24 часа”, министерството на образованието, Столична община.

“24 часа” играе важна роля да подканя обществото ни, да му напомня, че няма нищо по-важно от образованието, подчерта просветният министърът акад. Николай Денков, който връчи “Бизнес хонорис кауза” на “Виваком”.

Образованието винаги е било фундаментът на развитието на обществото. Събитията в последните две години ускориха дигитализацията и ние с гордост и радост се включихме в този проект. Бъдещите поколения ще живеят в реалния и дигиталния свят и трябва да са абсолютно готови, каза главният изпълнителен директор на “Виваком” Николай Андреев.

За подкрепа на местните общности отличието пък отиде във “Винекс Славянци”. Благодарение на фирмата детските градини в общината са безплатни за всички деца и безплатни учебници за учениците.

Такива фирми дават истинския облик на българския бизнес. Земеделието е един от най-важните сектори, каза при връчването на отличието министърът на земеделието Иван Иванов.

Всяка година “КонтурГлобал Марица Изток 3” инвестира 700 хил. лв. за училища, болници, спортни зали, детски градини.

Доволен съм, че давам тази награда, защото когато даваш, след това можеш да поискаш. Тази централа е един от устойчивите фундаменти на енергетиката. А искането ми е да разширите инвестициите си както за социална отговорност, така и за да преминем през трансформацията, каза министърът на енергетиката Александър Николов.

Предстоят ни още предизвикателства за енергийния преход, отвърна му изпълнителният директор на “КонтурГлобал Марица Изток 3” Красимир Ненов.

Отличие за инвестиции в човешки капитал и условия на труд пък получи “Джи Пи Груп”

Наградата за благотворителност отиде в “Евроинс”, 90 процента от чиито инициативи за свързани с деца.

Спомням си думите на един достоен човек, когото познавах - Йордан Радичков: Децата са нашите ангели, ангелите на света и сме длъжни да полагаме грижи и да ги пазим. От това какво правим днес за тях, зависи как ще живеят утре, каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов.

В “Еврохолд” подкрепяме различни каузи. От няколко години решихме да дадем фокус и той е към деца в неравностойно положение. На фона на случващото се от три седмици всичко обаче изглежда незначително. Имаме две компании в Украйна и успяхме да приберем всички служители оттам и отново да помогнем на децата, разказа главният изпълнителен директор на “Евроинс Иншурънс груп” Кирил Бошов.

Караджов връчи и отличието на “Филип Морис България”, които през фондация Bcause подкрепят децата, които растат в тютюнопроизводителните региони на България.

Регионът в тези турбулентни времена има една кауза – устойчивост и допринасяне за обществото. Опитваме да променим бизнеса си към устойчивост и ще продължим, защото това е още по-важно в тези дни, обясни мотивацията на “Филип Морис” генералният мениджър на фирмата за България Джордж Маргонис.

Инж. Драгомир Драганов, изпълнителен директор на “Елаците Мед” АД, получи статуетката “Бизнес хонорис кауза” за даренията в здравеопазване, социални дейности и околна среда в Етрополе, Челопеч, Златица, Чавдар и Мирково. Тя бе връчена от шефа на Българската агенция за инвестиции Стамен Янев.

Компанията “Каолин”, която подкрепя местните общности и кръговата икономика в Североизточна България, бе наградена от ректора на Минно-геоложкия университет проф. Ивайло Копрев.

Фирмата е в основата на дуалното образование на децата и им позволява да се учат и развиват в България, подчерта професорът.

Главният аспект да подкрепяме общностите и да направим живота в България по-добър, отвърна Волх Харлфингер, изпълнителен директор на “Каолин”.

За инвестиции в човешкия капитал зам.-министърката на социалната политика връчи отличието на управителката на “Луци 2000” Виолета Борисова.

Банките се превръщат в институция, която подкрепя обществото и иновациите, които наскоро имаха своя първи еднорог, подчерта министър Даниел Лорер при връчването на наградата на Пощенска банка, чиито инициативи са с фокус образование и иновации.

Зад тези иновативни решения стоят хора със знания и умения, със своя интелект. Аз и моите колеги вярваме в мисията си да работим с грижа за човека, обществото и природата, отвърна му главният изпълнителен директор на банката Димитър Шумаров.

А главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Цветанка Минчева говори за растежа, който е единственото нещо, което се случва в живота. Растейки, хората правят компаниите по-добри. 230 хиляди лева е актуалната сума, предоставила банката ни за граждански организации, работещи с деца.В този момент виждаме все по-ясно, че само солидните ценности могат да се справят адекватно, сподели Минчева.

Статуетката “Бизнес хонорис кауза” ѝ бе връчена от Валтер Волф от “Кауфланд България”. А той бе пределно ясен и кратък с призива към бизнеса: Трябва да действаме!

Кои са наградените компании:

"Български добротетели" - мисия на Група “Геотехмин”

Група “Геотехмин” получи голямата награда в категория “Инвестиции в качеството на живот”.

Тя се връчва за благотворителната програма “Българските добродетели”, основана от проф. дтн инж. Цоло Вутов и дружествата дарители - “Геотехмин” ООД, “Елаците-Мед” АД, “Геострой” АД и “Геотрейдинг” АД. 4-те дружества от индустриалната група инвестират значителни средства в ремонт на храмове, училища, детски градини, здравеопазване, инфраструктура, участват като доброволци в безвъзмездни инициативи.

Групата “Геотехмин” има огромен принос за подобряването на средата на живот в населените места, в които извършва дейност. Грушата има много дарителски инициативи и работи трайно за подобряването на качеството на живот в регионите, където оперират дружества . Част от тях са по Благотворителната програма “Българските добродетели”, която помогна за обзавеждането на здравни кабинети и осигуряване на безплатни медицински прегледи от специалисти за жителите на община Чавдар, изграждане на отоплителна инсталация и ремонт на басейните в училище “Христо Ясенов” в Етрополе, ремонт на болница в Етрополе, подмяна на уличното осветление в с. Бенковски, закупуване на сметосъбираща машина за община Мирково. Групата инвестира много и в образованието на децата от региона.

“Аурубис” - трайна подкрепа на местните общности

“Аурубис България” беше отличен в категория “Подкрепа за местните общности”.

За устойчива дългосрочна политика на социални инвестиции и траен ангажимент към общините Пирдоп, Златица и Антон. През изминалата 2021 г. “Аурубис” вложи над 1,1 млн. лева в социално отговорни проекти на местно и национално ниво в областта на образованието, здравеопазването, културата, подкрепа на хората в неравностойно положение. Чрез партньорството си с общините Златица, Пирдоп и Антон компанията подкрепя училищата и детските градини в региона, изгражда и поддържа спортни съоръжения, подпомага читалищата, клубовете на хората в неравностойно положение, местната болница и здравни кабинети, развива програма за възстановяване и популяризиране на културно-историческото наследство в региона.

Здравеопазването е приоритет за ББР

В категория “Принос за здравеопазването/борбата с COVID-19” награда получи Българската банка за развитие.

Тя е избрала здравеопазването за свой приоритет в сферата на корпоративната социална отговорност. Финансовата институция бе една от многото дарители по време на пандемията. Тя подпомагаше активно болниците в Северозападна България в пика на заразата, като осигуряваше животоспасяваща апаратура (мобилни респиратори, апарати за механична вентилация) и консумативи (бързи тестове) за болниците в Лом, Видин, Русе, Плевен, Ловеч, Враца. От банката оказаха и значителна помощ на медиците на първа линия от Военномедицинска академия - София.

“Виваком” - верен партньор в образованието

“Виваком” заслужи приза в категория “Принос за развитието на образованието”.

Компанията е инициатор на една от най-мащабните и амбициозните инициативи в сферата - “Образование 4.0”, която се реализира в партньорство с вестник “24 часа”, Министерството на образованието и науката, Столичната община, Асоциация “Родители”, Центъра за безопасен интернет и образователната платформа “Уча.се”. Чрез нея подкрепя дигиталната трансформация на българското средно образование.

Отделно компанията развива мащабна дарителска кампания чрез инициативата “Операция “Жълти стотинки”, която вече 10 г. подпомага безвъзмездно деца и младежи, финансира олимпийските отбори по природни науки - за подготовката и участието на младите учени в международни състезания.

“Винекс Славянци” интегрира успешно роми

“Винекс Славянци” бе отличена в категория “Подкрепа за местните общности”.

Фирмата е най-големият български износител на вина в чужбина. Тя инвестира над 200 000 лв. годишно от продажби в социални проекти. Създала е фондация заедно със своя бизнес партньор от Швеция “Герц Винимпорт”. Чрез нея работи активно за интеграцията на ромската общност в региона на Сунгурларе.

Фирмата стимулира образованието чрез стипендии за добър и по-добър успех на децата на своите работници и служители. Детските градини в Сунгурларе и селата Славянци, Чубра, Грозден и Лозарево са безплатни за всички деца, а не само за тези на работниците във “Винекс Славянци”. Всяка година дружеството купува учебници за всички деца в училището в Сунгурларе.

“Джи Пи Груп” свързва бизнеса с ученици и студенти

За инвестиции в човешкия капитал и условията на труд награда взе “Джи Пи Груп” АД.

Взаимодействието между учебния и корпоративния свят може да бъде полезно средство за синхронизиране на програмите в университетите и училищата, вярват от компанията. “Джи Пи Груп” приема за свой дългосрочен ангажимент подобряване на връзката между образованието и бизнеса.

Осигурява кариерно развитие на студенти, които карат стажове в компанията и после биват наемани постоянно. Партнира с няколко висши училища - ВСУ “Любен Каравелов”, ВТУ “Тодор Каблешков”, УАСГ, Строителна гимназия “Христо Ботев”, с които има стажантски и стипендиантски програми.

“Евроинс” - знание и здраве за малките

В категория “Благотворителност” бе отличена “Евроинс”.

Компанията е приела за свой приоритет да инвестира в деца за по-добро образование и смели мечти. Близо 90% от благотворителните каузи и инициативи са свързани с деца, насочени са към тяхното здраве, развитие, обучение и образование. Чрез “Български дарителски форум” са се свързали с няколко фондации, с които работят по различни проекти.

Ежегодно дарява и средства за деца, лишени от родителски грижи и пребиваващи в центрове за настаняване от семеен тип. Всяка година на малките се осигурява 10-дневна почивка на море, за да подобрят здравето си, и се прави рехабилитация на тези, които имат физически увреждания.

“Елаците-Мед” - дарител с кауза

“Елаците-Мед” АД заслужи приз в категория “Подкрепа за местните общности”.

Дружеството е един от най-големите инвеститори в региона на Етрополе и Средногорието и е сред най-големите дарители в областите здравеопазване, социални дейности, образование и околна среда в региона.

Тя е и един от най-големите корпоративни дарители за различни каузи.

“Каолин” - помощ всеки ден за региона

“Каолин” взе отличие в категория “Подкрепа за местните общности”.

Предприятието е един от най-големите работодатели в Североизточна България - дава работа на почти 1000 души. Регионът, където оперира - Ветово, Сеново, Каолиново, е сред най-слабо икономически развитите у нас и страда от сериозно обезлюдяване.

Подкрепата на “Каолин” за местните общности е ежедневие - компанията ремонтира улици със собствени материали и труд, помага при снегопочистването, организира празнични благотворителни базари, подпомага местни спортни и самодейни формации, cтpои детски и cпортни площадки. “Каолин” cе гpижи и за околната среда, като инициира проекти за кръгова икономика.

“КонтурГлобал Марица Изток 3” - инвестиции за по-добра среда

“КонтурГлобал Марица Изток 3” беше отличен в категория “Подкрепа за местните общности”.

Всяка година “КонтурГлобал Марица Изток 3” инвестира суми от порядъка на 700 000 лв. в подобряване на средата за живот на хората в община Гълъбово и в района на Стара Загора. Вложенията в училища, болници, спортни зали, детски градини са вече над 9 млн. лв. Компанията не пести средства и сили в пандемията чрез подкрепа за медицински и социални заведения в региона.

В Банка ДСК вярват, че даряването е заразно

Банка ДСК получи отличие в категория “Благотворителност”.

Ръководството и служителите са убедени, че споделянето на доброто само може да го мултиплицира. Банката подпомага активно SOS детски селища чрез програма на набиране на дарения през банкоматите в страната. С това е допринесла за осигуряване на подслон на десетки деца, лишени от родителска грижа.

“SOS Детски селища България” през последните 10 години е получила подкрепа от банката в размер на 3,865 млн. лв. по различни проекти и инициативи. Това става причина да бъде обявена за четирикратен носител на приза “Най-щедър и значим корпоративен партньор” в рамките на годишните награди на сдружението.

Пощенска банка - иновации в подкрепа на красиви умове

Пощенска банка взе награда в категория “Принос за развитието на образованието.”

В своята 30-годишна история тя се доказа като модерна, динамична и отговорна финансова институция с ясна визия за бъдещето и инвестиции в устойчиво развитие, със специален фокус в образованието. Тя работи за финансовата и дигиталната грамотност чрез стратегическо партньорство със Софийския университет, СофтУни, платформата Finance Academy, Търговско-банковата гимназия и Българската мрежа на глобалния договор на ООН. Участва активно в развитието на предприемаческа екосистема в сътрудничество с програмата за растеж Dare to Scale на Endeavor България.

Пощенска банка насърчава също талантливите млади хора с атрактивна стажантска програма за успешен старт и кариера в модерна финансова институция и е една от най-иновативните на пазара.

Уникредит Булбанк - приятел за по-щастливо детство

Наградата на УниКредит Булбанк е в категория “Подкрепа за местните общности.”

Най-голямата банка в България от години развива редица социални инициативи, чрез които подпомага местните общности. За две години “Фондация УниКредит” инвестира 150 000 лв. и е подкрепила 11 организации, които работят с деца. Банката стана през миналата година първата финансова институция, сертифицирана като “Компания - приятел на детето” от Националната мрежа на децата.

От 2019 г. се развива и програмата Call for Europe (“В подкрепа на детството”). Финансират се проекти, свързани с работа с деца в областите образование, здравеопазване, спорт, социални дейности, култура и др. По време на пандемията “УниКредит България” извърши няколко големи дарения за здравната система. Подкрепя традиционно инициативи като “Българската Коледа”, “Капачки за бъдеще”, фонд #ЗаДецатаНаГерои (медици и учители, загинали в битката с пандемията) и др.

“Филип Морис България” дава старт на местен бизнес

“Филип Морис България” взе награда в категория “Подкрепа за местните общности”.

Вече 7 г. фондация BCause с подкрепата на “Филип Морис България” реализира социално отговорната програма “Забавно лято, грижовна есен”, чиято цел е да подкрепя тютюнопроизводителните общности в няколко области - летни образователни академии за деца от 1-и до 7-и клас, обучения за учители в методите на неформалното образование, подкрепа за местни предприемачи за стартиране на бизнес и медицинска грижа за възрастните хора. Дългосрочната програма е част от инициативите на “Филип Морис България” за корпоративна социална отговорност и в изпълнение на стратегията за устойчиво развитие на компанията. От старта на програмата до момента е инвестирала над 1,4 млн. лв.

“Луси фешън” - грижа за служителите и децата

“Луси фешън” беше отлична в категория “Инвестиции в човешкия капитал и условията на труд.”

“Луси фешън” е пример за компания, която не жали средства за инвестиции в човешки капитал и по-добри условия за труд на своите служители. Изгражда за тях уникална работна база на стойност 3 млн. лева в Димитровград.

Разположена е на 2 декара открито пространство и 1500 кв. метра разгърната площ. Работните помещения са организирани според европейските изисквания за ползотворна работна среда, условия за труд и комуникация между работниците. Фирмата подкрепя и много социални инициативи, като ежегодно дарява средства за “SOS Детски селища”.

Още подробности и снимкова галерия с лауреатите вижте на 24chasa.bg тук